Zamawianie w sieci i przez telefon – czy to bezpieczne?

14 dni – w ciągu takiego okresu jest możliwe odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Aczkolwiek są wyłączenia , które warto poznać jeszcze przed finalizacją zakupu telefonicznie lub za pośrednictwem e-mail.

Sytuacje, w których umowa obowiązuje od zaraz

Mamy aż 13 wyjątków odstąpienia od zakupu. Towary o niedługim terminie przydatności do użytku, przedmioty wykonane na indywidualne zamówienie, przedmioty transakcji o zmiennych cenach, a także towary zapieczętowane wrażliwe nie wchodzą do przepisów dotyczących odstąpienia od umowy. Identycznie jest z wybranymi gatunkami alkoholi, przedmiotami sprzedawanymi w kompletach z innymi przedmiotami, gazetami i czasopismami oraz programami komputerowymi i nagraniami. Takie same regulacje dotyczą produktów cyfrowych, zaś z usług – terminowej konserwacji i awarii do usunięcia. Nie da się poza tym rozwiązać transakcji, jeśli kolejne etapy usługi były akceptowane, a także przypadki kupna na licytacji i transakcji z zarezerwowaniem. To wcale pokaźny zestaw, więc lepiej sprawdzić wszystkie zasady przed kliknięciem „kupuję”.

Druga strona – jakie ma obowiązki w sprzedaży zdalnej?

Zanim kupujący nabędzie rzecz lub usługę poza siedzibą, sprzedawca ma obowiązek dostarczyć mu najistotniejsze informacje o przebiegu transakcji. To m.in. wiadomości na temat sposobu porozumiewania się i dane o głównych cechach wymiany handlowej. Całkowita jednoznaczność musi panować też przy podaniu ceny towaru lub należności za usługę. Klauzule muszą zostać przekazane jednoznacznie, nim klient złoży przycisk kupna/zamówienia. Wiadomości te powinny być widoczne, znajdując się tuż obok potwierdzenia nabycia.

Czy każda transakcja jest ważna?

Zdarza się, że przy rozmowie telefonicznej lub mailowej decyzje bywają podejmowane na fali emocji i perswazji sprzedawcy. To świadome wprowadzenie w błąd po to, by nabywca niekorzystnie rozporządził mieniem, kwalifikuje się jako wyłudzenie! W takim wypadku wybranie się do prawnika będzie optymalnym krokiem. By uzyskać pomoc prawną, najlepiej wprowadzić w Google np. kancelaria prawna Łódź, a ofert będzie bez liku. Nadal większość ofiar oszustwa nie rozważa pomocy prawnej, a nawet nie zgłasza przestępstwa. Pomoc prawna nie oznacza, że sprawa trafi przed oblicze sądu. Najlepiej przekazać swoją sprawę w ręce profesjonalisty, który weźmie w obronę klienta i przedsięweźmie wszystko, aby sprawa zakończyła się korzystnie dla oszukanego konsumenta.